Konflikt, to jeden z mocniejszych sprawdzianów twoich umiejętności liderskich. Być może zastanawiasz się: jak powinnam zareagować na konflikt w zespole? Wtrącać się, czy może pozostawić sprawę swojemu biegowi- niech sama przycichnie. Jak pewnie wiesz, gdy w grę wchodzą emocje, to poziom trudności znacznie wzrasta. Sprawy nie są już takie zero jedynkowe i nic nie jest oczywiste. To często momenty, gdy sięgamy po różne rodzaje wsparcia, bo wolimy przemyśleć i przegadać z kimś to, co robimy możliwie jak najdokładniej. Jest to słusznie podejście- błąd może nas bowiem sporo kosztować.

 

Dlaczego to jest takie trudne?

Zastanawiasz się pewnie dlaczego zarządzanie konfliktem jest takie trudne? Dzieje się tak dlatego, że w grę wchodzi wiele znaków zapytania podbitych silnymi emocjami, związanymi w zależności od sytuacji z przekonaniami, wartościami, intencjami, wiedzą, świadomością każdej ze stron. Poza tym nie ma jednej uniwersalnej recepty na to, aby poradzić sobie z takimi sytuacjami, a wynika to po prostu z odmienności, jakie się w nich mogą pojawiać. Cała sztuka i trudność polega na dobraniu odpowiednich działań adekwatnie do okoliczności.

 

No dobrze, to jak mam sobie z tym poradzić?

Jedno jest pewne. Gdy pojawia się konflikt, Twój zespół patrzy na Ciebie i oczekuje od Ciebie działań. Tak, jak opowiadam Wam na szkoleniach Budowanie autorytetu Kobiety Managerki, to właśnie w tych trudnych chwilach i w obliczu wyzwań jest moment na to, żebyś cegiełka po cegiełce budowała swój autorytet. Pamiętaj, że zarówno pojawienie się konfliktu w zespole, jak i sposób na jego zażegnanie, to Twoja liderska odpowiedzialność. 

 

  • Słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj- zbierz informacje.

Gdy omawiam z moimi Klientkami koncepcję ich działań w obliczu konfliktu w ich zespole, to wymaga to ode mnie zebrania jak największej ilości informacji. Tylko wtedy mogę rzetelnie rozpocząć z nimi budowanie planu, którego celem jest zażegnanie konfliktu oraz stworzenie przestrzeni na tak zwane nowe otwarcie. Podobnie One same muszą takie informacje zebrać. Z czasem okazuje się , że obraz ten i tak okazuje się niepełny, niemniej jednak jest to punkt wyjścia dla zrozumienia tego, co zaszło. Jeśli nie jesteś stroną konfliktu, to w pierwszej chwili nie masz pojęcia, o co chodzi. Musisz taką wiedzę pozyskać, aby zdecydować, co dalej. 

 

  • Nie atakuj, zamiast tego komunikuj swoje potrzeby.

Rozmawiając z osobami zaangażowanymi w spór szukaj odpowiedzi na pytania, co się stało, ale przeprowadzaj tę komunikację w sposób, który pokazuje Twoje potrzeby, a nie braki Twojego rozmówcy. Przykład poniżej

PRZYKŁAD:

Zamiast: Dlaczego krzyczałaś na Anię przy innych pracownikach?

Powiedz: Gosia, bardzo zależy mi, aby zrozumieć, co sprawiło, że tak się zdenerwowałaś?

 

  • Gdy zbierzesz informacje podejmij działanie- nie koniecznie decyzję.

Tak, jak wspomniałam Twój zespół oczekuje od Ciebie aktywnej postawy w obliczu trudności, z jakimi się mierzy. Musisz mieć świadomość, że prawdopodobnie sami nie poradzą sobie z tą sytuacją. Jeśli macie zachować pozytywną atmosferę, dobre relacje i efektywnie współpracować, to Twoje działanie jest niezbędne. Zauważ, że mówię o działaniu, a nie o decyzji. To jest moment, abyś zdecydowała, czy sytuacja wymaga Twojego działania dyrektywnego, czy bardziej partycypacyjnego, a wszystko zależy od przedmiotu konfliktu. Jeśli są to kwestie dotyczące na przykład mobbingu, czy innych elementarnych kwestii, to myślę, że czujesz, iż to jest moment na twarde decyzje. Jeśli natomiast sprawa jest na przykład natury merytorycznej, wówczas zaangażuj w znalezienie rozwiązania obie strony konfliktu, a Ty bądź raczej moderatorem, niż twórcą koncepcji, która ma daną sytuację uzdrowić. 

 

Wielka satysfakcja

Wielka satysfakcja to jest właśnie uczucie, które obserwuję w Was, gdy przez zarządzenie taką sytuacją przebrniecie. Bardzo często, gdy dobrze przegadamy temat, to jest sukces. Nie mówię jednak, że jest tak, że zawsze wszystko się powiedzie, ale wiesz, co jest istotne? Ważne jest to abyś z sytuacji na sytuację wyciągała dla siebie swoje managerskie wnioski i była coraz mądrzejsza w zakresie obcowania z konfliktami wśród pracowników.